۱۳۹۵-۱۰-۱۶

فشار خون و اصول تغذیه صحیح

تعریف و علایم افزایش فشارخون
افزایش فشارخون به معنی بالا تررفتن فشارخون از14روی 9 میباشد.عدد 14 نشان دهنده ی فشارخون سیستولی یا فشارخون بالایی است و دراصل 140 میلیمتر جیوه میباشد.عدد 9 نشان دهنده ی فشارخون دیاستولی یا فشارخون پایینی است ودراصل 90 میلیمترجیوه میباشد. هرفرد سالمی باید فشارخون سیستولی کمتراز 14 یا 140 میلیمتر جیوه و فشارخون دیاستولی کمتراز 9 یا 90 میلیمترجیوه داشته باشد. درصورتی که یکی از این فشارها بالاتر رفت گفته میشود که شخص دچارافزایش فشارخون شده است.
این علامتها دلیل حتمی افزایش فشارخون نیستند ولی میتوانند نشانه ای ازآن باشد:
1. سردرد یا سرگیجه مخصوصا درد گرفتن پشت سر زمانی که صبح از خواب بیدارمیشوید.
2. خونریزی ازبینی
3. تارشدن دید، صدا کردن گوشها
4. تپش قلب که بیشترهمراه باحالت نگرانی خاصی است که دلیل مشخصی ندارد.
5. ضعیف شدن، زود به نفس افتادن
دلایل افزایش فشارخون
چاقی
هرچه میزان افزایش وزن بیشتر باشد خطر ابتلا به  فشارخون هم افزایش میابد. افزایش فشارخون در افراد چاق حدود 6 برابرافرادی است که وزن طبیعی دارند.
مصرف نمک طعام
سدیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن میباشد. این ماده از طریق غذاهای حیوانی و نمک طعام به بدن میرسد.معمولا غذاهای گیاهی مقدار سدیم کمی دارند.
افزایش مصرف سدیم باعث افزایش فشارخون میشود .نمک طعام دارای بیشترین مقدارسدیم میباشد (40% وزن نمک طعام )
افزایش میزان مصرف چربی ها
مصرف زیاد چربی به خصوص چربی های اشباع شده مانند چربی های حیوانی و روغن های جامد باعث بالا رفتن فشارخون میشود.
افزایش چربی خون به خصوص افزایش کلسترول که نوعی چربی است باعث سخت شدن رگهای خونی میشود.این عامل باعث افزایش فشار خون میشود.
فشارهای عصبی
فشارهای روحی وحالت های هیجانی عصبانیت خستگی فکری گرفتاری و....ازجمله مهمترین علت های افزایش فشارخون میباشد.
وراثت
افرادی که والدینی با فشار خون بالا دارند امکان بیشتری دارد که به افزایش فشارخون مبتلا شوند.این افراد باید بیشتر ازسایر افراد نکاتی مانند کاهش مصرف چربی، کاهش مصرف نمک، ترک سیگار، انجام ورزش و....را رعایت کنند.
افزایش سن
هرچه سن بالاتر برود،احتمال افزایش فشارخون بیشتر میشود.افراد بالای 55 سال ، بیشتر در معرض افزایش فشار خون می باشند.
کم بودن تحرک
افرایش فعالیت جسمی باعث میشود تاحساسیت سلولهابه انسولین بیشترشودوبه این شکل بدن شخصی که ورزش میکندوفعالیت بدنی زیادی دارد،مقدار کمتری انسولین ترشح میکند.افزایش انسولین درخون،باعث افزایش بازجذب سدیم ازکلیه ها شده،فشارخون رابالا
میبرد.همچنین فعالیت شدید سبب میشود که میزان عرق کردن بدن افزایش یابد.همراه عرق ،سدیم فراوانی دفع میگردد.به این شکل افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند،بیشتردچارافزایش فشارخون میشوند.
پیشگیری و درمان فشارخون بالا
1. قطع مصرف سیگار
2. ورزش و فعالیت بدنی (بهترین ورزش برای فشارخون بالا وناراحتی قلبی پیاده روی میباشد.خوب است بدانید که سرعت پیاده روی باید طوری باشد که که نبض شما 60% تا 85% حداکثرضربان خود را داشته باشد برای به دست آوردن حداکثر ضربان قلب سن خود را از 220 کم کنید مثال : برای شخص 30 ساله حداکثرضربان 190=30-220
144=190×60%
162=85%×190
3. آرامش روانی
4. کاهش وزن
5. کاهش مصرف سدیم
روزانه مقداری سدیم ازطریق غذاهای مختلف به بدن میرسد. نان معمولی هم مقداری نمک دارد. غیر از این موارد مصرف حدود 2 تا 3 قاشق مرباخوری نمک طعام در طول روز طبیعی میباشد. اگر به بیماری قلبی یا فشارخون مبتلا هستید جهت درمان می باید رژیم غذایی خود را از نظر سدیم محدودتر نمایید.البته از محدود کردن یکباره ی سدیم بپرهیزید.
رژیم 1 : نان و شیر معمولی مصرف شود. میزان مصرف نمک درغذاها بسیار کم شده و تقریبا به صفر میرسد.
مصرف کنسرو ، خیارشور، سوسیس، کالباس ،ماهی دودی ،تخمه ی بوداده و سایر موادی که نمک زیادی دارند ،قطع میگردد.
رژیم 2 : مصرف نمک درغذاها به طور کلی حذف میشود. مصرف کنسرو ، خیارشور، سوسیس، کالباس ،ماهی دودی ،تخمه ی بوداده و سایر موادی که نمک زیادی دارند ،قطع میگردد. نان معمولی کمتر مصرف میشود و به جای آن از نان های بی نمک استفاده میشود .شیر و لبنیات معمولی مصرف میشود ،فقط از مصرف پنیرهای شور خودداری شود.
رژیم 3 : دراین رژیم علاوه بر ممنوعیت کامل مصرف نمک، مصرف هرغذایی که سدیم بالایی دارد ممنوع  است.
غذاهایی با سدیم بالا
1. گوشتهایی مثل جگر، دل، قلوه که از اعضای داخلی هستند.
همچنین مغز وکله پاچه و صدف ماهی سدیم بالایی دارند و نباید مصرف شوند.
2. سفیده ی تخم مرغ وتخم مرغ کامل سدیم بالایی دارند.هرغذایی که تخم مرغ به آن اضافه شده در رژیم 3 ممنوع است مثل ماکارونی.
3. در رژیم 3 شیر، ماست و پنیر نباید مصرف شود، چون سدیم آنها بالا است.( البته برای تامین کلسیم بدن باید از ماست و شیر بدون سدیم استفاده کرد .)
4. جوش شیرین (بیکربنات سدیم) و مواد حاوی آن سدیم بالایی دارند.
هنگام استفاده از کره های گیاهی توجه کنید که از نوع بی نمک استفاده کنید.
5. سبزیجات معمولا سدیم کمی دارند ولی از کنسرو سبزیجات و آبمیوه های آماده استفاده نکنید. بعضی سبزیجات سدیم بالایی دارند مثل: اسفناج، کرفس ،هویج، لیمو، کلم ، برگ خردل ،شلغم، سیر،پیاز، برگ چغندر،طالبی، خربزه،برگ خردل، خرمالو، نخود ،تربچه.
فندق فشار خون را بالا میبرد و نباید مصرف شود.
6. میوه ها و داروهای گیاهی
سیب درختی ، انجیر، آلبالو ، انار، خیار ، تمشک فشارخون بالا را درمان میکند.
گلابی میوه ای مفید برای درمان فشار خون بالا است. چند روز مصرف غذا را کم کنید و بعد از خوردن هروعده ی غذایی ،چند عدد گلابی مصرف کنید.
شوید یکی از گیاهانی است که فشار خون را پایین میبرد.
جوشانده ی برگ درخت زیتون ،گریپ فورت ناشتا ، جوشانده ی زرشک وعناب به نسبت مساوی، داروهای موثری جهت کنترل فشار خون میباشند.
چند داروی گیاهی برای فشار خون :
1. دو تا 5 گرم ساقه و برگ شنبلیله را در آب سرد بخیسانید و هر روز مصرف کنید.
2. سه تا 6 گرم برگ و ساقه ی دارواش را به صورت دم کرده مصرف کنید .
3. یک تا 3 گرم از ساقه و برگ گیاه جعفری را بجوشانید و میل کنید.
4.هر روز 6 گرم پودر تخم کرفس را خیسانده و مصرف کنید.
 
 
دکتر حمیدرضا طغیانی خوراسگانی – کارشناس تغذیه
 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود